SERWIS KLIMATYZACJI
Klimatyzacja stała się już standardem nie tylko w nowych modelach samochodów, ale również w modelach starszych rocznikowo. Przystępują do zakupu używanego samochodu, coraz częściej zwracamy uwagę, aby klimatyzacja była elementem jego wyposażenia. Należy jednak pamiętać, że nie powinna być ona pozostawiona sama sobie. Klimatyzacja samochodowa nie należy do najtańszych urządzeń, dlatego aby można było się nią cieszyć przez długi czas, musimy zadbać o jej prawidłową konserwację. Zaleca się przynajmniej raz do roku wykonać przegląd klimatyzacji w wyspecjalizowanym serwisie, a co 2 lata wymienić filtr osuszacz. Wszelkie usterki należy usuwać na bieżąco, nie czekając, aż instalacja przestanie całkowicie działać. Poprzez naturalny proces utraty czynnika chłodniczego, znacząco obniża się wydajność klimatyzacji, co może doprowadzić do wielu uszkodzeń w tym awarii sprężarki. Podobnie ma się sprawa wilgoci powstającej w układzie, która niekorzystnie wpływa na cały układ klimatyzacji. Czynnik chłodzący wydostający się z nieszczelnego układu jest substancją szkodliwą dla środowiska, dlatego jego wymianę należy zlecić w wyspecjalizowanych serwisach.
Należy pamiętać, że kiedy dojdzie do uszkodzenia układu klimatyzacji, koszty naprawy mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko uzależnione jest w głównej mierze od rodzaju awarii i typu samochodu. Dla przykładu podam że, naprawa lub wymiana mechanicznie uszkodzonego kompresora klimatyzacji wymaga dodatkowo płukania całego układu oraz wymianę osuszacza i zaworu rozprężnego. Natomiast wymiana parownika z reguły wiąże się z demontażem całej deski rozdzielczej, co przekłada się na wysokie koszty naprawy. Dlatego tak bardzo ważne jest dbanie o układ klimatyzacji i przeprowadzanie regularnej obsługi w wyspecjalizowanych serwisach. Pamiętajmy również o wymianie filtra kabinowego, zapchany filtr może być przyczyną uszkodzeń silnika dmuchawy, ponadto skutkiem niesprawnego filtra są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach w samochodzie.
Zapamiętaj !!!

„Regularny serwis klimatyzacji zapobiega uszkodzeniom całego układu klimatyzacji, zapobiegając kosztownym naprawom”



PRZEGLĄD OKRESOWY
(zakres czynności obejmujących serwis klimatyzacji samochodowej)
• Przegląd okresowy zaczyna się od odessania czynnika chłodniczego z układu klimatyzacji. Zostaje on przetransportowany do zbiornika maszyny serwisowej i tam poddany recyklingowi, następuje wówczas oddzielenie starego oleju smarującego oraz wszelkich zanieczyszczeń od czynnika.

•  Kolejnym etapem jest usunięcie wilgoci z układu klimatyzacji poprzez wytworzoną wcześniej próżnię. Wilgoć zostaje zamieniona w parę i w postaci gazu zostaje usunięta z układu. Etap ten trwa nawet kilkadziesiąt minut.

•  Poprzez zatrzymanie pompy próżniowej rozpoczyna się test szczelności układu, który trwa około 20 minut. Zostaje sprawdzona szczelność wszystkich elementów klimatyzacji i jej połączeń. Wzrost ciśnienia wskazany przez manometr informuje o nieszczelnym układzie. W przypadku, gdy wykonanie próby próżniowej dało pozytywny wynik przechodzimy do kolejnego etapu.

• Napełnianie układu świeżym olejem i środkiem kontrastowym UV. Napełnienie układu olejem wykonuje się w celu zapewnienia odpowiedniego smarowania kompresora klimatyzacji. Sprężarka stanowi najdroższy element całego układu A/C  zbyt mała ilość oleju lub jego zanieczyszczenie prowadzi do jej uszkodzenia. Dodanie środka kontrastowego do układu umożliwia w przyszłości  łatwe wykrycie nieszczelności, które widzialne jest w świetle UV.
• Precyzyjne napełnianie układu świeżym czynnikiem chłodniczym. Uzupełnienie odpowiedniej ilości czynnika w układzie, pomaga utrzymać wydajność klimatyzacji na wysokim poziomie. Ponadto czynnik w układzie klimatyzacji odpowiedzialny jest za cyrkulację oleju wewnątrz układu oraz za prawidłowe smarowanie kompresora klimatyzacji.

• Kontrola filtra kabinowego, zanieczyszczony filtr może być przyczyną nieprzyjemnego zapachu, reakcji alergicznych oraz może ograniczać napływ powietrza do kabiny obciążając tym samym silnik dmuchawy, co w rezultacie może doprowadzić do jego uszkodzenia.

• Kontrola poprawności działania układu A/C jest ostatnim etapem serwisu klimatyzacji. Po uruchomieniu silnika i załączeniu klimatyzacji obserwowane zostają wskazania manometrów, które mierzą wysokie i niskie ciśnienie. Istotnym zadaniem jest również wykonanie pomiaru temperatury powietrza przy dyszach nawiewowych, pozwalający określić wydajność naszej klimatyzacji. Wskazania temperaturowe klimatyzacji ustawionej na maksymalne chłodzenie powinny wynosić od 7° do 12° C.

Zakres czynności dodatkowych przy obsłudze klimatyzacji:

Wymiana osuszacza co 2 lata lub w sytuacji, gdy dojdzie do rozszczelnienia układu. Osuszacz zawiera desykant pochłaniający wilgoć oraz służy do filtracji zanieczyszczeń przedostających się do układu.

Wymiana filtra kabiny (filtr przeciwpyłkowy) należy zadbać o regularną wymianę co 15 000 km, nie rzadziej jednak niż 12 miesięcy. W razie konieczności należy wymienić filtr wcześniej.

Odgrzybianie układu klimatyzacji (patrz dezynfekcja) regularna dezynfekcja zapobiega rozwojowi grzybów, pleśni i wszelkich mikroorganizmów w układzie klimatyzacji. Eliminuje nieprzyjemny zapach, który jest nawiewany do kabiny samochodu. Odgrzybianie układu powinno być wykonywane przynajmniej raz do roku.


Czy wiesz, że...

„Niedobór czynnika w układzie klimatyzacji stanowi poważne jej zagrożenie, ponieważ czynnik  jest jedynym środkiem transportu oleju dla pracującej sprężarki, która w przypadku jego braku ulega zatarciu!”.

"Korzystanie z klimatyzacji nie tylko zwiększa komfort podróżowania, ale również przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drodze, zwiększając sprawność motoryczną kierowcy".
ODGRZYBIANIE KLIMATYZACJI
ODŚWIEŻANIE WNĘTRZA
AKTUALNE PROMOCJE
Serwis

Promocje

Przewodnik techniczny

Locust Car Service


© 2016 Rubicon, All Rights Reserved
Jesteśmy partnerem sieci O.K. SERWIS